Wiele osób, które decydują się na pozycjonowanie strony internetowej, oczekuje bardzo dobrych efektów, które będą widoczne niemalże w chwili rozpoczęcia działań. Jednak pozycjonowanie to złożony proces, którego rezultaty mogą być widoczne dopiero po upływie czasu.
Żeby pozycjonowanie strony przyniosło oczekiwane efekty, niezbędna jest wcześniej zaplanowana strategia oraz skrupulatna praca na każdym etapie jej realizacji. Specjaliści dokonują szeregu operacji zarówno na stronie (on-site), jak i poza nią (off-site). Dodatkowo warto podkreślić, że oceny stron internetowych dokonują tzw. Roboty Google, które również potrzebują czasu, żeby trafić na witrynę, przeskanować ją i ocenić jej wygląd, treści, jakość, linkowanie oraz wiele innych. Aby roboty Google powracały na stronę i indeksowały ją coraz wyżej, niezbędne jest ciągłe modyfikowanie strony i monitorowanie, jak poszczególne działania wpływają na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
To, ile czasu upłynie od rozpoczęcia pozycjonowania do uzyskania pierwszych efektów, jest zależne od wielu czynników.
Niektóre branże wymagają więcej nakładu pracy i czasu. Szczególnie problematyczne mogą okazać się w tym przypadku bardzo popularne branże ze względu na dużą konkurencję.
Analiza konkurencji jest niezbędna do tego, by z sukcesem przeprowadzić pozycjonowanie. Konkurencja w internecie może się okazać na tyle duża, że aby poprawić widoczność witryny, będzie trzeba zastosować np. pozycjonowania szerokie, ponieważ w przypadku pozycjonowania na popularne frazy pokonanie konkurencji może trwać bardzo długo albo okazać się wręcz niemożliwe.
Pozycjonować można lokalnie, regionalnie lub międzynarodowo. Im większy zasięg ma mieć strona internetowa, tym dłużej może trwać jej pozycjonowanie.
Dobór fraz, na które będzie pozycjonowana strona, ustalany jest z klientem po szczegółowej analizie witryny, branży oraz konkurencji. Zwykle pozycjonowanie na bardzo popularne frazy np. buty skórzane będzie trwało dłużej niż pozycjonowanie na frazy typu long tail np. buty skórzane Kalisz i okolice.
Specjaliści w zależności od postawionego celu, mogą zastosować różne rodzaje strategii. Np. Jeśli marka w przeszłości borykała się z problemami wizerunkowymi lub na stronę został nałożony filtr Google, zwykle wdraża się tzw. pozycjonowanie wizerunkowe, które wymaga zdecydowanie więcej czasu na uzyskanie pierwszych efektów aniżeli np. pozycjonowanie lokalne, które poleca się małym firmom.
Dostosowanie technicznych właściwości jest niezwykle istotną kwestią. Jeśli strona jest niezoptymalizowana i wymaga wielu poprawek, proces pozycjonowania znacząco się wydłuży.
Strona, która w przeszłości straciła zaufanie Google np. dostała karę za spamowanie lub została zhakowana, będzie wymagała większego nakładu pracy i zbudowania pozytywnego wizerunku, co równoznaczne jest z wydłużeniem procesu pozycjonowania.
Dobry specjalista w branży SEO to podstawa. Jeden, mały błąd może nie tylko spowodować brak poprawy pozycji w wyszukiwarce Google, ale nawet ją pogorszyć i tym samym wydłużyć cały proces.
Pozycjonowanie stron jest uzależnione od tylu zmiennych czynników, że nie jest możliwe podanie sztywnych ram, które określiłyby, ile powinno trwać. W niektórych przypadkach pierwsze efekty mogą być widoczne już po kilku tygodniach, jednak zwykle jest to kilka miesięcy. Wyniki, w których wypracowanie włożono czas i zaangażowanie są zdecydowanie bardziej stabilne. Jednak nie można mieć stuprocentowej pewności, że raz zdobyta pozycja pozostanie niezmienna. Pozycjonowanie jest procesem ciągłym, który wymaga ciągłego udoskonalania witryny i śledzenia algorytmów Google, według których roboty indeksują strony w wyszukiwarce. Współpraca z profesjonalistami pozwoli Ci wypracować wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania dla Twojej strony internetowej i nieustannie ją rozwijać.